Összefoglalás
Az "Endurance" módban Lara Szibéria kietlen tájain kutat ereklyék után, miután járműve lerobbant. Ahhoz, hogy túléljen, élelmet, alapvető eszközöket és tűzgyújtáshoz szükséges holmikat kell gyűjtenie. A játék során nem találkozunk kétszer ugyanazzal a tájjal: menet közben épül fel környezetünk erdőkből, épületekből és kriptákból. A gyűjthető tárgyak, kincsek, állatok és ellenséges NPC-k szintén véletlenszerűen bukkannak fel. Alapvetően értékes ereklyék és segítségkérésre alkalmas eszközök gyűjtése a cél. Minél több relikviát zsebelünk be, annál nagyobb ponttal zárjuk a kalandot. Amennyiben viszont Lara elhalálozik még a jelzőtűz gyújtása előtt, az addig gyűjtött kincsek után nem jár pont.
Mechanika
Az alábbi rendszerek az "Endurance" mód egyedülálló részei.
Napszak-rendszer
A játék mindig nappali időben indul, és felfedezés közben folyamatosan vált éjszakára, majd ismét nappalra. Ez egészen a játékos haláláig vagy megmeneküléséig tart.
Időjárás
A kaland elején mindig enyhe havazással találkozunk majd. Minél zordabb az idő, annál gyorsabban hűl ki Lara. A következő időjárásokra számíthatunk:
- Tiszta
- Enyhén ködös
- Sűrűn ködös
- Enyhe havazás
- Erős havazás
Testhő-kezelés
A szibériai vadon legnagyobb kihívása a hideggel való küzdelem és annak biztosítása, hogy Lara ne fagyjon halálra. Kalandozás közben egy hőérzet-mérő mutat folyamatos csökkenést egészen addig, amíg valamilyen hőforráshoz nem jutunk. Bizonyos dolgok, mint például úszkálás a hideg vízben, felgyorsítják ezt a folyamatot, míg a sprintelés vagy a barlangokban, épületekben töltött idő lassítják azt.
A hőérzetet a következő módszerekkel nyerhetjük vissza:
- Álldogálva vagy ülve egy meggyújtott tábortűz mellett
- Máglya közelében állva
- Gyújtóhordó mellett állva (lelőhelyei fosztogató táborok)
- Kályha mellett állva (épületekben)
- Lámpást tartva (szintén a táborok és épületek rejtik)
A tábortűz meggyújtásához 5 keményfa szükséges. Gyújtóhordót a Trinity-táborokban találhatunk, de a tűzcsiholással már nem kell bajlódni, minden esetben ég benne tűz. Lámpásokat szintén a táborok környékén fogunk találni.
Felmelegedve | Hidegrázva | Átfagyva | Kihűlve |
Amikor Lara elkezd átfagyni, járása botladozóvá válik, sprintelésre képtelen lesz, a kép elmosódik. A kihűlési állapotban töltött idővel Lara életereje folyamatosan csökken, és ha egyéb okokból nem sérül meg, 3 percen belül meghal.
Éhség-menedzsment
A kaland során hősnőnk idővel megéhezik. Normális körülmények között 5 percbe telik, amíg Lara éhségérzete a jóllakottól a kritikus értékig esik vissza. Minél jobban megerőlteti magát, annál inkább csökkenni fog a mérő. Újratöltéséhez vadászni és gyűjtögetni kell. Az érték nullára csökkenésével Lara éhezni kezd, idővel csökken életereje és villódzni fog a kép. Ha nem jut élelemhez, nagyjából 5 percen belül éhen hal, feltéve hogy más tényező nem tesz benne kárt.
Tartalék élelemmel | Jóllakottan | Éhesen | Nagyon éhesen | Éhezve |
Lara képes tartalékot képezni élelemből, ha éhségérzete jóllakott állapotban van. Ez az éhségmérő jobb oldalán lévő értéket tölti, első körben ez fogy el, ezután kezd Lara egyre éhesebbé válni.
Fegyverek beszerzése
A kezdetekkor Lara csak reflexíját tudja birtokában, de később a halott NPC-k testét átkutatva vagy fémládákat kifosztva arzenálja bővíthető. Adott fegyver megszerzése egy azonos típusút levált, illetve megnyitja az adott fegyvernem használatának lehetőségét, ha még nem rendelkeztünk vele.
A fegyverszerzésben egyetlen kivételnek a Vezérfény íj (Guiding Light Bow) számít, mert ennek begyűjtéséhez 4 szarkofágot kell felnyitni, melyek véletlenszerűen bukkannak fel kriptákban.
Sírok csapdái és kincsei
Larának háromféle csapdával kell számolnia egy sírhelyen belül: tüskés csapda, vadászcsapda és tüskés verem. A tüskés csapdát lőfegyverrel vagy az indítóelemre állással lehet beindítani. Ha Lara a csapda beindítására szolgáló lemezre lép, az események lassított felvételre váltanak, és azelőtt kell kilőni a csapdát, mielőtt felnyársalna. A bokafogó vadászcsapda addig sebez folyamatosan, amíg Lara ki nem szabadul. A tüskés verem könnyen kikerülhető, ám azonnali halált hoz, ha Lara nem ugrik időben félre az ezeket rejtő fedőelemekről.
Tüskés csapdák
Bokafogó vadászcsapdák
Tüskés vermek
Az "Endurance" módban a kripták számítanak elsődleges ereklyeforrásnak. Minden kriptában biztosra vehető, hogy Lara találni fog egy kódexet vagy szarkofágot a végén, illetve akár öt másik kincs is bezsebelhető. Egy kódex felnyitásával kincshez és képességhez jutunk (részletek lejjebb). A szarkofág szintén egy tárgyat és a Vezérfény Íj (Guarding Light Bow) egy darabját rejti. 4 szarkofág felnyitása után Lara össze tudja állítani az íjat.
Kódex
Szarkofág
Adott kripta pontos tartalma véletlenszerűen kerül kiválasztásra minden esetben, amikor elindítjuk az "Endurance" módot. Ez a csapdákra és a jutalmakra egyaránt vonatkozik. Kódex és szarkofág garantáltan lesz, de a többi kincs száma nullától ötig bármennyi lehet. A csapdák kivitelezése szintén véletlenszerű.
Az épületekben rejlő jutalmak
Ereklyés dobozka
Fémláda
Ellátmányok
Egy-egy objektum felbukkanásakor a benne található értékek véletlenszerű mennyiségben és értékben vannak jelen és az épületen belül elfoglalt helyük is változatos. Ezekből a forrásokból juthatunk munícióhoz, kötszerhez, tűzgyújtó eszközhöz vagy fegyvereket, felszerelést fejlesztő alkatrészekhez.
Harcrendszer
A játékmenet során ellenségek több csoportjával vagyunk kénytelenek számolni. Minél több napot töltünk odakint, annál veszedelmesebb támadókkal fogunk találkozni.
- Trinity katonák
- Trinity élgárda
- "Halhatatlanok"
- Hiúzok
- Farkasok
- Medvék
Jámbor állatok
- Nyulak
- Mókusok
- Szarvasok
- Vaddisznók
- Madarak
Kimenekülés
Amikor Lara készen áll a terület elhagyására, fel kell kutatnia minden szükséges eszközt egy máglya építéséhez és meggyújtásához. Az égő máglyához hamarosan egy helikopter fog megérkezni, hogy megmentse Larát. Elképzelhető, hogy ellenséges NPC-k is észlelik a füstöt és megtámadnak. Ebben az esetben vagy később érkezik a helikopter vagy várakozik, amíg végzünk az ellenfelekkel. Persze előfordulhat, hogy sikerül úgy megmenekülnünk, hogy az ellenség még jelen van. A helikopter érkezését követően Larának el kell érnie a ledobott kötelet, ezzel zárva a kalandot.
Felhasználói kezelőfelület (User Interface, UI)
Az "Endurance" mód némi újítást hoz a kezelőfelületbe és a más játékmódokban megszokott funkciókhoz is hozzáad valamennyit.
Tapasztalat és képesség
"Endurance" játékmódban Lara gyorsabban fejlődik, így több képességet sajátíthat el a Szibériában töltött ideje alatt. Erre számos lehetőség adódik, az ellenséges lények vagy apróvadak likvidálásától kezdve a csapdák kijátszásán át a vasládák kinyitásáig. Minden túlélt nap újabb tapasztalati pontot ad. A képesség-szint minden eleme nyitott, így Lara azt tanulhat meg már az első perctől kezdve, amit akar. Bizonyos képességeknek azonban marad alapkövetelménye, ami vagy adott fegyver meglétét kívánja, vagy a kívánt képesség alacsonyabb rendű változatának megtanulását.
Képességek részletes útmutatója >>
Hisztogramok
Két helyen látható grafikus kimutatás: az expedíció módjának megválasztására szolgáló és a státuszmutató képernyőn (előbbinél a kijelölést vegyük le a Mode menüpontról, utóbbit pedig a folyamatban lévő játék közben hozhatjuk elő). Akár két hisztogram között váltogathatunk. Az egyik megmutatja, hány napot éltünk túl, a második pedig azt, hogy mennyi kincset gyűjtöttünk össze. Az expedícióválasztó felületen a ranglistán jegyzett legjobb eredményed látható.
Túlélt napok hisztogramja
Begyűjtött ereklyék hisztogramja
- A rád vonatkozó érték zöld sáv formájában jelenik meg kiemelt oszlopban.
- Ha nincsen még ranglistás eredményed, nem fogja jelezni sem szöveg sem sáv a pontszámaidat.
- A kimutatás a globális ranglista minden eredményét mutatja, fejenként egyre korlátozva.
- Nem lehet belelapozni, csak a saját eredményeid tekinthetők meg.
Státuszképernyő
Megtudhatjuk, Lara mennyi kincset, kriptát, romot, ellenséges tábort, bázist, máglyát és menedéket talált. Azt is megmutatja, hány napot élt túl eddig.
Az "Expeditions" menüpont alatt részletesebb adatok rejtőznek: képet kapunk arról, hogy mennyi időt töltöttünk felfedezéssel, a túlélt napok és legyőzött ellenfelek számáról (külön számlálóval a fejlövések, közelharcban való győzedelmeskedések, lesből vagy a területen talált veszélyes anyagok segítségével végrehajtott támadások és vadak elejtésének részletezésére), a legjobb széria-támadások értékeiről és az összpontszámról - a kártyák által nyújtott bónuszokat leszámítva. Az aktív kártyák is megjelennek ezen a felületen és előhívhatjuk az aktuális kihívások listáját.
Eredmények és idővonal
Az "Endurance" játék véget ér, amint Larát eléri a végzet vagy szerencsésebb esetben megmenekül. Utóbbi esetben a pontok összeadódnak, kiadva a végső összpontszámot, amihez társul egy bónusz is a sikeres túlélésért. A Lara halálával végződő játéknál a végső pontszámításba nem számít bele a megtalált kincsek után járó jutalom.
Egy idővonalon grafikus ábra mutatja meg a főbb eseményeket, úgy mint ereklyék sikeres felkutatását, ellenfelek legyőzését, ragadozók támadásának elhárítását és az ellátmányok fosztogatását.
Újrajátszás
Mint a többi újrajátszható módban, a következő tényezők hatással lehetnek a játékmenetre.
Kihívások
Egy túlélő játék indítása előtt meghatározhatunk 5 kihívást mintegy célként, amit teljesítenünk kell a kincsvadászat közben. Mindegyik teljesített kihívás kredittel jutalmaz minket attól függetlenül, sikerül-e túlélnünk végül vagy sem.
Kártyák
A játékélményt némiképp módosítják a kártyák. 5 kártya használható, ami kezdőfegyvert, ruházatot (a hozzájuk tartozó képességekkel) nyújt vagy módosítja a játék nehézségét. Minden kártya bónusz szorzóval rendelkezik, ami a szerzett összpontszámban fog megjelenni.
A DLC megvásárlásával egy "Endurance" módra tervezett kártyacsomagot kapunk ajándékba. Ezek jelölt kártyák, nem adhatóak el és csak ebben a játékmódban lehet őket felhasználni. A kártyák kiválasztásakor ezek külön kategóriát kapnak, sem más kártyák nem kerülnek ezen kategória alá, sem az ajándékkártyák nem jelennek meg más kategóriákban.