2018. április 26-án lehetőségünk nyílt kipróbálni a a Shadow of the Tomb Raider demóját Londonban. A nívós eseményre a Crystal Dynamics / Eidos Montréal / Square Enix meghívásával jutottunk el, ám a demóról fotókat, videókat nem készíthettünk, de egy beszámoló keretében mindent kiírhattunk magunkból.
[Figyelem, spoiler veszély!]
A közel 45 perces demót Xbox One-on sikerült kipróbálnom, melynek főmenüje egy az egyben a '13-as Tomb Raider és a Rise of the Tomb Raider játékok sémájára épül, így senkit nem ért meglepetés. A háttérben a játék borítóján is megtalálható piramis terült el, kellemes zenével ötvözve.
A történet pár hónappal a Rise of the Tomb Raider eseményeit követően folytatódik.
Új játékot indítva egybevezető videó tárult elénk, mely Cozumel-be (Mexikó) invitált bennünket, ahol Lara és Jonah (utóbbi karaktert teljesen átszabták) részt vesz a helyi halottak napján. Egy kis, 'La Casa Mexicana' nevezetű bár teraszán eszmecserélnek egy bizonyos ősi ereklyéről (tőrről), ami után a Trinity is kutat, akik szintén jelen vannak az eseményen. A szervezet a helyi régészeken gázol át, hogy kiderítsék a tőr hollétét. Nincs sok idő, Laráéknak útra kell kelniük, ha be szeretnének jutni a helyi régészeti ásatásra, mely nem messze található a kiindulási pontjuktól. Ehhez egy dr. Dominguez nevezetű fazont kell követnünk észrevétlenül. Lara egy poncsót ölt magára, és egy koponyás álarcot helyez fel arcára, majd magához veszi a felszereléseivel teli hátizsákját, hogy elvegyüljön a kicsiny városka tömegében.
Amint megkapjuk az irányítást, semmi újdonságot nem tapasztalhatunk a Rise of the Tomb Raiderhez képest: az irányítás és Lara mozgása teljesen megegyezik elődjével. Az éjszakai élet csak úgy pezseg: mindenhol embereket találhatunk, néhányukkal beszélhetünk is, illetve ha türelmesebbek vagyunk, 1-1 érdekesebb történetet is meghallgathatunk tőlük. A város gyönyörűen lett felépítve, az ünnepségnek megfelelően koponyák díszítenek mindent, amelyek nem csak a halált, hanem az újjászületést is szimbolizálják.
Lara és Jonah kis idő után elszakadnak egymástól, mivel barátunk feltart két őrt, hogy hősnőnk be tudjon lopózni az ásatási területre. Amint ez megtörtént, Lara leveti poncsóját és maszkját, Jonahval innentől kezdve rádión keresztül tartják a kapcsolatot.
Ekkor vehetjük szemügyre igazán a Shadow of the Tomb Raider Laráját: nyaktól felfelé a Rise of the Tomb Raider modell arcát és haját kapta, viszont nyaktól lefelé minden megváltozott: Lara izmosabb és kidolgozottabb, mint valaha, illetve a minap megjelent 'Gear Guide'-nak köszönhetően a demóban használt alapfelszerelését is mindenki megcsodálhatja: megmaradt a reboot-sorozat adta vonal, viszont minden ruhadarab színesebb lett (a felső pl. Tomb Raider: Underworld ihlette mintázattal is el lett látva) és a felszereléseken is látszik, hogy Lara felkészültebben vág bele ebbe a kalandjába.
Apropó, felkészült: a "ruhaváltás" pontjától Lara összes felszerelése automatikusan elérhetővé válik: nála van a két csákánya és a kötele, valamint felfejlesztett íja, pisztolya, géppuskája és sörétese is (bár azt nem tudjuk, hogy csak a demó kedvéért-e).
Amint újra megkapjuk az irányítást, bejárhatjuk az ásatás helyszínét, egy dzsungelt. Vázákat törhetünk szét, ereklyéket vehetünk fel, illetve zsákmányos (salvage) ládákhoz juthatunk, amiket később fejlesztésekre fordíthatunk, ám a demóban egyetlen táborhely sem volt.
Kicsivel később összefutunk első ellenségünkkel, a Trinity egyik emberével: épp az egyik helyi lakost fenyegeti, így nekünk kell közbeavatkoznunk. A játék óva int, hogy a kaland során inkább a lopakodásra és a lesből támadásra kéne koncentrálni, mivel erre lett tervezve: az ellenség túlereje miatt Larának létfontosságú, hogy kihasználja a dzsungel adta lehetőségeket a későbbiekben.
Így jártunk el, majd a mini-dzsungel felfedezése után (amely kísértetiesen hasonlított a Tomb Raider: Underworld mexikói pályájára, talán egy-két tárgy és textúra is onnan való) a sziget partjainak tetején kötünk ki, ahonnan feladatunk épségben lekászálódni a veszélyes sziklákon át, hogy a víz alatti kamrákba juthassunk. Végig fülbemászó zene kíséri utunkat (már a rövidke demóból elmondható egyébként, hogy a reboot-sorozat legdallamosabb zenéivel lesz szerencsénk a játék során).
A lejutás nem olyan egyszerű, mint elsőre látszik… a felület omladozik, és az akadályok is trükkösebbek. Itt jönnek képbe a játék visszatérő funkciói, melyeket a Tomb Raider: Anniversaryből és a Tomb Raider: Underworldből már jól ismerhetünk: a falon futás és a kötélen ereszkedés, melyek a későbbiekben is nagy szerepet kapnak.
(Az ugrabugrálás és a különböző akrobatikus mozdulatok közepette feltűnt, hogy Lara néhol új hangeffekttel gyarapodott.)
A lejutás után a víz alatti úszáson lesz a főszerep, mely továbbfejlődött a Rise of the Tomb Raider óta: Lara most már képes bárhova úszni, a tüdeje is jobban bírja a kiképzést, viszont folyamatosan levegő után kell nézni.
Lubickolásunkat nem sokáig tudjuk élvezni, mivel egy ponton csapdába esünk - ránk esik egy szikla, és a szorult helyzetből a megszokott gombnyomkodással tudunk csak kiszabadulni.
A túlélést követően Lara megpillantja a hatalmas maja piramist, amit keresett. Igen ám, de ahhoz, hogy a sírkamrában eligazodjunk és valahogy a piramishoz jussunk, számtalan akrobatikára és csapda kiküszöbölésére lesz szükség. Egyik ilyen csapda volt pl. a bokamagasságban hagyott kötél, melyeket ha aktiválsz, tüskék nyársalnak fel.
A termeket patkányok és denevérek lakják (de csak mint díszítőelemek), a sötétebb járatokban Lara a ROTTR Blood Ties kiegészítőből ismert elemlámpája lesz segítségünkre.
Feladványból sem volt hiány, az egyik olyan szinten megfogott, hogy egy szervezőtől kellett segítséget kérnem, hogy tovább tudjak jutni. (Ami valljuk be, jó jel lehet, mert ilyen nem igazán történt velem az utóbbi években. Bár a jól bevált Survival Instincts itt is segíthet a megakadt játékosokon.)
A keserves út után végre sikerült elérni a piramist, melyhez érve egy újabb átvezető videó következik.
Kisebb fejtörő megoldása után a keresett tőr az oltárra kerül, ám falfestmény figyelmezteti a betolakodókat: aki elveszi az ereklyét, számtalan katasztrófát szabadít a világra. Közben Jonah is figyelmezteti hősnőnket, hogy inkább ne tegye. De Lara mit sem vet a jövendölésre, elveszi a tőrt. Földrengés rázza meg a helyiséget. Ebben a pillanatban kezd tudatosulni Larában, hogy mit is tett valójában…
Dr. Dominguez és emberei viszont Lara nyomában vannak, így irány ki a sírból, vissza a városkába.
Utunk során le kell számolni a Trinity egy kisebb csapatával… vagyis le kellett volna, de Larát végül elkapják. Elveszik tőle a tőrt, majd felvilágosítják, hogy milyen következményekkel (konkrétan apokalipszissel) számolhat most az emberiség Lara miatt – most a Trinityn a sor, hogy megmentsék a világot. Repülőre szállnak, Larát szabadon engedik.
A következő bejátszásban szökőár zúdul a városra, mely Larát is magával sodorja. A veszélyes hullámokban kell ügyeskednünk, kikerülve az akadályokat, hogy valahol partot érjünk. (Ha nem sikerülne, a TR2013-ból ismert faágas és vasrudas felnyársalás is vár ránk...)
Larának végre sikerül egy biztos pontot találnia, ahonnan tovább tudunk jutni omladozó épületeken át. A mászkálás, ugrálás, menekülés közben ártatlan emberek halálsikolyait hallhatjuk, illetve a szemünk láttára hal meg egy kisfiú is. Ekkor ébred rá Lara, hogy milyen áron ment a saját feje után.
Végül Jonahval újra egymásra találnak. Peruba kell menniük, hogy megfékezzék valahogy az apokalipszist...
A londoni rendezvényről
Az eseménynek a The Welsh Chapel adott otthont, mely teljesen át lett alakítva a rendezvény kedvéért. Minden egyes négyzetméter a Shadow of the Tomb Raider-beli demóban látottakra emlékeztetett: a mexikói városka halottak napjára és a dzsungelre. Gyertyákkal, koponyákkal, növényekkel volt a helyszín benépesítve. Nagyjából 300 ember (újságírók, riporterek, a TR-közösség tagjai) vett részt, illetve cosplayerek is biztosítva voltak a fotózáshoz. Az eseményen többek között Alison Carroll (hivatalos Lara Croft modell a Tomb Raider: Underworld idején) is felbukkant. A kellemes hangulathoz még hozzájárult a szuper társaság, a jó zene, valamint az ott felszolgált étel és ital.
Fotók:
A Shadow of the Tomb Raider 2018. szeptember 14-én érkezik, és egy napon jelenik meg minden platformon: PC, PS4, PS4 Pro, Xbox One és Xbox One X.