Hírek

Keresés

Elérhető a Game Informer exkluzív Rise of the Tomb Raider előzetesének fordítása, olvass tovább.

A tragédiáktól edződött Lara Croft már tapasztalt kincskeresővé vált. Éppen a halhatatlanság  titka után kutat a Föld egyik leghidegebb pontján.

A világ titkai a bolygó legtávolabbi és legkietlenebb pontjain vannak elrejtve.

Ha nem így lenne, nem lenne szükségünk Lara Croftra és hasonlókra, hogy megtalálják őket. Larát előző útja megtanította az alkalmazkodásra, hogy hogyan küzdjön a túlélésért. Ám jelenleg nem az elkerülhetetlen veszélyre reagál, hanem önkéntesen ugrik fejest szívszaggató helyzetekbe, kockára téve életét és hitelességét, amint egy titkos szövetséggel kerül csatába a Föld elfeledett sarkaiban. Korábbi kalandja csak edzés volt erre a kihívásra. Lara végre megkezdheti első igazi sírrabló küldetését.

Újra a pályán

A Tomb Raider sorozatnak meg kellett változnia. A 2000-es évek közepére, az egykori ikonikus videojáték sorozat hanyatlani kezdett. A megszokott precíz platformjáték és lövöldözés évről-évre új résszel jelentkezett. A grafika modern volt, de a játékelemek még mindig 1996-ból eredtek.

Miután 2008-ban megjelent az Tomb Raider: Underworld, a Crystal Dynamics (későbbiekben: CD) gyűléseket tartott, hogy átbeszéljék a Tomb Raider akkori, csak középszerű sikerét, valamint több drasztikus változtatás ötletét. Nem tartott sokáig, hogy rájöjjenek, a játéksorozatot új alapokra kell építeni. Ez a folyamat több elvetett ötletet tartalmazott: lehetne horror játék, próbálkoztak a Shadow of the Colossus-féle lovaglással, átmenetileg még egy majom útitársat is adtak Larának, mielőtt megállapodtak, legyen a játék egy igazán kemény túlélés.

Lara Croft egy frissdiplomás régész lett, aki egy éppen túlélt hajótörés miatt a Yamatai nevű rejtélyes szigetre került, a mérhetetlenül vad Sárkány-háromszögénél, Japán partjaihoz közel. Larának nem csak a vad környezettel kellett megbirkóznia, de különböző bűnözők, zsoldosok és egyéb odakerült túlélők támadását is ki kellett védenie, akik egy furcsa nap-imádó szektát alkottak.

"A feladat minden bizonnyal kockázatos játék volt." - említette Noah Hughes, a franchise kreatív igazgatója. "Megdöbbentem, hogy mindenki milyen együttműködő volt már az előkészületeknél is, mikor sok mindenre még nem volt válaszunk. A játékipar egyik legismertebb sorozatához nyúltunk, és az emberek egy friss, modern élményt szerettek volna. Ez sok stresszel és nyugtalansággal jár, hogy mi sül ki belőle végül."

Mikor megjelent, 2013-ban a legtöbb kritikus dicsérte az érzelmekkel teli utazást, az izgalmas, meghatározó pillanatokat valamint a környezetet és kifinomult játékmenetet. A Square Enix több mint egy millió példányt adott el 48 óra alatt, és az eladások ma már 7 millió fölött járnak.
Ez a siker viszont nem járt veszteségek nélkül. A csapat több tagja kiégett a fejlesztés utolsó évében, mikor a munkanapok 18 órásra is nyúltak. Egy ilyen felsőkategóriás játék létrehozása áldozatokat követel a fejlesztőktől. Megvonja az időt a személyes hobbiktól, barátságoktól és családoktól. Az áldozatok viszont lehetővé tették a Crystal Dynamicsnek, hogy az eddigi legjobb Tomb Raider játékot létrehozhassa. Most már csak meg kell ismételniük ugyan ezt.

ŐRÜLET?

Lara magával hordja Yamatai okozta sebeit, bárhova menjen. A karaktermodell valóban tartalmaz sebhely nyomokat, amiket az utóbbi játékban szerzett, de a legtöbb sérülése inkább lelki eredetű. Mikor a CD bemutatta a Rise of the Tomb Raidert (későbbiekben: RotTR vagy Rise) az E3-mon, a trailerben Lara éppen egy terápián vett részt. Ez a jelenet nem feltétlenül jelenik meg a játékban, de pontos leírása Lara jelenlegi lelki állapotának. Yamatai-on még ma is kínzó tapasztalatokat szerzett - ölnie kellett, hogy életben tartsa magát és szeretteit. Egy ilyen megpróbáltatás után nehéz visszailleszkedni a normális, hétköznapi életbe.
"Az emberek őrültebbnek tartják, mint amennyire az valójában" - mondja Hughes. "Ha egy visszatérés után halhatatlanságról és titkos szektákról beszélsz, azt nehezen hiszik el neked. Ezért Lara kívülállónak érzi magát az őt körülvevő világban. Következő küldetésének feladata, hogy megbirkózzon a traumával, amin átesett, és hogy megbékéljen, miközben bizonyítékot keres az általa látottakra."

Yamataion Lara olyasmiket látott, amit sosem felejt el: egy halhatatlan lelket, egy teremtményt, aki évszázadokon át élt. Ez egyeseket valószínű őrületbe is kergetne. Szerinte egy ilyen felfedezés több kutatást érdemel. Következő évét a halhatatlanság mítoszainak kutatásával tölti, hogy találjon valami bizonyítékot, ami hasonló az általa tapasztaltakkal. Nem tart sokáig, mire rábukkan Kityezs, a láthatatlan város legendájára.
A legenda szerint, mely a 13. századig nyúl vissza, Vladimir Nagyhercege építtetett egy megvilágosult várost, mélyen, a mai Oroszország fagyos vadonjában. Évtizedekkel később, mikor a mongol sereg a város ellen vonult, meglepődve tapasztalták, hogy nincs semmiféle katonai védelme, viszont a város számos lakója csendben megváltásért imádkozott az utcákon. Mielőtt a sereg betehette volna lábát, a város elkezdett süllyedni a közeli tóba, magának tartva minden kincsét és titkát.

KORÁBBI GENERÁCIÓ

Egyesek számára meglepő lehet, hogy a Square Enix Xbox 360-on is tervezi a játék megjelenését az Xbox One mellett, de a CD szerint ez nem hátráltatja az Xbox One-os verziót. Valójában egy teljesen más stúdió, a Nixxes Software dolgozik a 360-os porton.
"Azon dolgozunk, hogy a Rise az Xbox One-on limitációk nélkül jelenhessen meg, a 360-as verziótól függetlenül," mondja Darrell Gallagher, a nyugati stúdió vezére. "Mindeközben a 360-as közösség még mindig nagyon erős. Millió játékos rendelkezik még a korábbi rendszerrel, és az átportolás időbe telik. Ezért teszteltünk. A Nixxes összeállított egy demót a Rise-ból, amint a 360-on fut, és teljesen ledöbbentünk az eredményüktől. Ám a 360-as verzió léte nem limitálja a mi munkánkat az Xbox One-os verzión."

UGYE NEM CSAK HŰHÓ?

A Tomb Raider sorozat mindig a sokszínű különleges helyszínéről volt híres, ám az újrakezdéskor Lara egy szigetre szorult. A készítők sok panaszt kaptak a rajongóktól ezzel kapcsolatban, így a Rise of the Tomb Raider Larát a Föld két különböző helyre is eljuttatja. A Crystal Dynamics még nem kész felfedni a második helyszín koordinátáit, de ígéretük szerint most még szélesebb és változatosabb lesz a terep. Ez azt jelenti, hogy Lara nem csak havat fog taposni egész szibériai útján. A demó alatt bepillantást nyertünk poros vidékekre, sűrű erdőkre és víz alatti barlangokra.

HARC AZ ELEMEKKEL

Jeges szelek süvítenek a fagyos csúcsokon, amint Lara térdig érő hóban bukdácsol. Egy évnyi tervezés után jutott el idáig, Szibéria fagyott dombjaihoz. Mellette Jonah Maiava, akit a rajongók az előző játék során ismerhettek meg, mint az Endurance szakácsa, a yamatai-i hajótörés előtt. Jonah Lara egyik túlélő társa, aki hű maradt hozzá a szinte öngyilkos, vakmerő, túl sokat vállaló egyénisége ellenére is.
A korábbi kaland ellenében, mikor minden eszközét úgy kellett összekaparnia, most felkészülten áll az út elébe. Ahogy megközelítik a csúcsot, Lara elővesz két csákányt és megkezdi a mászást a jégfalon. Az egyik pillanatban megreped a jég és majdnem a halálába zuhan, ám Jonah megfeszíti a kötelet és segít neki átlendülni az akadályon. Számos ilyen meredek helyzeten esnek át.
Elsőnek Jonah ér fel a tetőre, és így kiált:" Várj, amíg a saját szemeddel nem látod!"
Amint Lara is felküzdi magát, elé tárul a gyönyörű, azúrkék hegyek panorámája. A távolban a hegyek lábánál meglátja az aranyló várost.
Hirtelen megdörren az ég és fekete felhők kúsznak a hegyek fölé.  A szél is felerősödik.
"Közeledik a vihar, már csak pár óránk maradt, maximum!" - kiabálja Jonah a szélben.
Lara nem aggódik; elhatározott - és egyre közelebb kerül a válaszokhoz. Sajnos az erős szelek és 0 fok alatti hőmérséklet nem az egyetlen, amitől tartaniuk kell. Ahogy megkezdik a leereszkedést a romokhoz, a hegy megreszket. Mintha a szikla maga hasadna ketté és a következő pillanatban egy hatalmas lavina tart feléjük.

Lara nem habozik. Átugrik egy hasadékot a jégben, majd egy repedezett fapadlón találja magát. A káoszban elveszíti Jonah-t szeme elől. Nincs ideje visszafordulni, éppen, hogy ki tud térni a száguldó hó elől. Egy romos, öreg felvonóhoz kerülve egy darab kötelet használ, hogy átjusson egy hatalmas szakadék fölött. A hóval áll versenyben, de nincs esélye nyerni.
A fergeteg utoléri és lesodorja a domboldalról. Szerencsére annyira sikerült kitérnie, hogy az ne temesse teljesen maga alá.
Miután kiásta magát a friss hó alól, a rádiója feléled, és meghallja Jonah szakadozó hangját.
"Jonah, ha hallasz, menj vissza!" - válaszol Lara. "Kérlek, ne próbálj megkeresni! Ezt most csak egyedül csinálhatom."

LARA CRAFT

Lara lavina-kalandja egy jó példa arra, hogyan próbálja a CD folytatni a 2013-as játékban jól bevált akciójeleneteit. Ettől tartósabb küzdelemre is számítania kell viszont, ahogy átkel Szibéria vadregényes táján. Semmiből bukkannak fel viharok, az erdőt éhes farkasok és grizzly medvék lakják. A fejlesztők azt szeretnék, ha a világ maga is egy félelmetes karakter lenne, azaz a környezet Lara legnagyobb ellensége.
"A cél, hogy megemeljük a tétet ellene" - mondja Hughes. "Lara sokat tanult az előző játékban, de a rendíthetetlen önbizalma nem volt meg. Képtelen végtelen számú ellenséggel sérülés nélkül szembeszállni. Élet-halál kérdésről szól a játszma, ezért szerettük volna Lara emberiségét megmutatni, amint karakterét folyamatos megpróbáltatások elé állítjuk. Fontos, hogy az ilyen pillanatok meglegyenek, hogy Lara nem biztos önmagában, a céljában, avagy képességében a túlélésre."
Szerencsére, ahogy Lara egyre profibb lesz a túlélésben, úgy egyre jobban kihasználja a környezet adta lehetőségeket, hogy kiegyenlítse a játszmát. Ennek legfontosabb eleme a részletes "alkotó rendszer" (crafting system). A 2013-as játékban Lara mindenféle zsákmányt gyűjtött, amit a fegyverek feljavítására használt. A RotTR-ben a CD jelentősen kibővítette Lara efféle túlélő képességeit.

Most többféle dolgot fog gyűjteni, mint pl.: növényeket, ásványokat, fémet, ruhákat, bőröket, és egyéb ritka relikviákat, amiket később alapanyagként különböző eszközök létrehozására használhat. Láttuk, ahogy Lara továbbfejleszti az egyik csákányt, hogy átlendülhessen szakadékok felett, növények és ruhadarabok segítik a gyógyulásban. Más dolgokból pedig mérgező lövedéket, csapdákat, Molotov koktélt vagy éppen gránátot alkothat.
Épp úgy, mint az előző játékban, a fegyvereit is képes fejleszteni, de most már több mint egy típus közül választhat egy kategórián belül. Például többféle íjat készíthet, különböző tulajdonságokkal. Egy csigás íjnak pl. nagyobb erejű sebzésre képes, mint egy hosszúíj, de a tüzelés lassabb vele. Bizonyos fejlesztések minden fegyverre érvényesek, míg mások csak egy bizonyos típusra.

Ha megvannak a szükséges alkotóelemek, onnantól könnyű a dolgunk, de bizonyos dolgokat nehéz lesz beszerezni az időjárás változása miatt. Vannak állatok, amik viharban elbújnak, vagy csak bizonyos napszakban jönnek elő.
"Van, amelyik fejlesztéshez mondjuk kellhet egy alfahím farkas irha, de a farkasok csak éjjel jönnek elő a völgyben,"  - említi Hughes. "Ebből már sejtheted, hogy hogyan befolyásolja a játékmenetet a környezet, és az időjárás. Ez másféle ellenfelekre is érvényes. Az eső vagy köd csökkentheti a hallásukat, látásukat."
Amennyire gyűjtögetnie kell Larának, annyira ki kell használnia a terep adta lehetőségeket a csatában. A farkasok és medvék nem az egyetlen ellenfelek, amik várnak rá Oroszországban. Szembe kell szállnia a legveszélyesebb vaddal: az emberrel.

ŐSI NYELVLECKE

A 2013-as Tomb Raiderben a játékosok GPS geoládákat találhattak, amik extra zsákmányt tartalmaztak, valamint eldugott iratokat, melyek mélyebb betekintést nyújtottak a játék háttértörténetébe. A RotTR-ben is meglesznek a geoládák, de Lara találkozni fog ősi mongol obeliszk feliratokkal is, amit a játék elején nem tud elolvasni. Ezek az obeliszkek afféle kincses térképként funkcionálnak, amiket meg kell fejteni. Ahogy egyre több szöveges leletre bukkan, úgy tudja majd egyre jobban értelmezni a feliratokat, melyek elvezetik az ősi kincsekhez.

HÁBORÚBAN MINDEN SZABAD?

Lara nem az első, aki Kitezh láthatatlan városa után kutat. A játék egyik pontján egy hegycsúcsra jutva meglát egy elhagyatott hidegháborús épületet, melyet a természet elkezdett bekebelezni. Ilyen központi helyszínek az előző játékban is voltak, de most 2-3-szor nagyobbak lesznek. Több lehetőséget kínálnak a felfedezésre, taktikákra és gyűjtögetésre.
Amint Lara az említett helyhez közeledik, elhalad fölötte egy helikopter, melynek oldalán a "Trinity" feliratot olvassa. Nem egyszer találkozott ezzel a névvel az elmúlt évben, miközben összeesküvés elméleteket gyártók között kutakodott, akik szintén hasonló mítoszokat kergetnek, mint Lara.

A megszállott rajongóknak nem lehet újdonság a Trinity név. A Crystal Dynamics elejtett néhány utalást az előző játék egyik rádióbeszélgetésében és némelyik dokumentumában, melyek szerint a szervezet elég tudást és forrást szerzett már a 2. világháború idején ahhoz, hogy Yamataira küldje egy emberét. Lara nem tudja, mit keresnek Szibériában, de ha ők is Kitezh után kutatnak, az nem jelent jót számára. Épp úgy, mint ő sem számukra.

Ahogy egyre mélyebbre hatol a hidegháborús létesítményben, egy csapat Trinity katonára bukkan, akik egy térképet keresnek. Larának utat kell találnia a táborukon keresztül. Szerencsére új képességei lehetővé teszik, hogy fára másszon, bokrokba bújjon, vagy víz alatt ússzon. Bár egyik sem számít igazán újdonságnak a videojátékok terén, mégis több lehetőséget ad egy csapat ellenség megközelítésére.
"A küzdelmekben szeretnénk a játékosnak több opciót adni" - mondja Hughes. "Szerettük volna meghosszabbítani a harc előtti perceket, mikor Larát még nem vették észre. A cél nem az ellenfelek teljes elkerülése, de Lara képes lehet egy teljes táboron átkelni és felmérni a terepet, mielőtt szembe száll velük. Több ilyen szituációt és eszközt szerettünk volna adni a játékosoknak."
Lara csendben vízbe mászik, és a folyópart mentén úszva megközelíti az őrt. Szinte kígyószerűen a víz alól szemléli ellenfelét, megfojtja íjával, majd tetemét a folyó mélyén hagyja. Ezek után bokrokban bujkálva jut el a tábor határába, ahol némi üzemanyagot és egy rádiót talál. Az utóbbi megfelelő figyelemelterelő a tábortűznél lévő ellenfeleknek, míg az üzemanyag egy robbanás segítségével minddel végez egyszerre.

"Az ellenfelek lerázhatók, miután észrevettek, de általában jobb elintézni őket: tüzet tűzzel" - említi Hughes. "Próbálunk folyamatos nyomást gyakorolni. Nem szeretnék, ha a játékos túl domináns lenne és az őrök mindig visszatérnének egy buta üzemmódba. Következménye van, ha elkapnak, és nehezebb kitérni és védekezni, ha beindul a harc. Ám itt válik a káosz segítőkésszé. Elterelheted a figyelmüket egy robbanással, amíg levegőhöz jutsz, és időt nyersz a gyógyulásra, mielőtt ismét fejest ugrasz a csatába. De általában a támadás folyamatos lesz, ha már beindult a gépezet."
Ha egy csapat ellenség közeledik, Lara gerilla taktikára vált mondjuk egy füstbombával, hogy egérutat nyerjen. Egy faágon tovább lendülve ismét menedékbe bújhat (legalábbis egy percre), ahol bekötözi sebeit, és mérgezett nyilakat gyárt sebtiben. Ahogy Lara a környezetét navigálásra és a hátrahagyott hulladékot gyilkolásra használja, önkéntelenül eszünkbe jut a Naughty Dog által készített és sokak által dicsőített Last of Us durva, improvizált harcrendszere.
Szerencsére nem tart sokáig Larának kiüríteni a tábort, de nem ez lesz utolsó ütközete a Trinityvel. Hosszú út áll előtte és már versengenie is kell Kitezh titkának felderítésében, mielőtt a láthatatlan szövetség megelőzi, ami vagyoni hátterével gyorsan képes privát katonáinak pótlására.
Előtte áll egy sziklaszirt, ahol egy kis nyílást talál. Nem járt ember évszázadok óta odabent. Ki tudja, mit találhat: emberi maradványokat, halálos csapdákat, mérhetetlen tudást, vagy halhatatlanságot?

MEGSZOKSZ VAGY...

Mikor Lara Yamataira került, rákényszerült a gyűjtögetésre, hogy az életéért küzdjön. Majd felemelkedett, sokkal erősebb és rátermettebb nővé, ám lelke megtörött. Számára Kitezh elveszett városának titkai egy kínzó gyógyír. Lelki gyógyulása nem jön egyszerűen. Hogy démonait legyőzhesse, szembe kell szállnia a természet legdurvább elemeivel és a világ egyik legerősebb titkos szövetségével.
"Felmerülnek bennünk játékok, mint az Uncharted 2 vagy az Assassin's Creed II, melyek első része megihlette és lehetővé tett új játékelemeket, de igazán csak a második részben teljesedtek ki" - mondja Hughes. "Ez a mi csapatunk célja is - próbáljuk felülmúlni magunkat."
Tekintve az előző játék népszerűségét, a Crystal Dynamics-nek lesz dolga bőven, de úgy tűnik, jó úton haladnak. A Rise of the Tomb Raider kietlen környezete, forrásokkal teli ökoszisztémája, és kegyetlen gerilla harcai még magasabbra teszik a lécet, amit két éve már sikerült átugraniuk.
Lara valaha túlélőként látta magát, egy nőnek, aki megteszi az elképzelhetetlent, hogy megmentse önmagát és barátait. Valaha régész volt, de már tudja, hogy a régészet nem csak műtárgyakból és romokból áll, hanem az emberiség elveszett titkainak feltárásából is. Lara képes a világ apró résein is átjutni, átnyúlni akár az időn keresztül is, hogy felfedhesse ezen titkokat. Többé már nem túlélő, hanem egy sírrabló.

Írta: Ben Reeves - Game Informer, 263. lapszám (2015. március)

Fordította: Namivanmar

Copyright

© 2000-2017 TombRaider.hu

© Lara Croft and Tomb Raider are trademarks or registered trademarks of Square Enix Ltd.

Hivatalos Rajongói Oldal

Raiding The Globe

Hivatalos Portálok